Chcete se pustit do komplexnějších copywriterských projektů, ale nevíte, jak je nacenit? Pomůže vám jednoduchá vychytávka, kterou vám rád ukážu v dnešních Kouzlech pro copywritery.
Když vás čeká něco složitého, neděste se toho. Vše, co se na první pohled zdá náročné a neuchopitelné, se ve skutečnosti skládá z mnoha malých a jednoduchých částí nebo kroků. Vypadá nový úkol složitě? Rozložte si ho na malé dílky a začněte se zabýval prvním z nich. Pak dalším. A dalším. Malé kroky přece už hravě zvládáte.
Pracovně tomuto postupu říkám porcování mamuta a využívám ho jak při psaní, tak v cenotvorbě. A na tu si teď posvítíme víc.
Když chci vytvořit cenovou nabídku třeba na tvorbu textů pro web, otevřu si tuto jednoduchou tabulku. V ní mám rozepsané jednotlivé kroky, které v průběhu web copywritingu dělám. Každý z nich je ohodnocen určitou jednotkovou cenou. Právě s ní pak pracují vzorečky ve vybraných buňkách. No, a mně stačí jen doplnit příslušné množství jednotek potřebných pro konkrétní projekt a interaktivní tabulka mi sama dopočítá položkový rozpočet i celkovou cenu.
Ukažme si to na zjednodušeném modelovém příkladu. Kouzlo této interaktivní tabulky spočívá v tom, že mně stačí vyplnit pouze 4 zeleně podbarvené buňky a získám hned základní cenu projektu. Je to opravdu cena základní, kterou můžu potom ještě ladit a variovat pomocí bílých buněk, ale to už je spíše vyšší cenotvorbová, to si nechejme na jinou příležitost.
Pojďme vyplňovat. Dejme tomu, že na začátku projektu bude probíhat vstupní analýza, kterou si cením na 10 000 Kč. To znamená: během vstupní analýzy poznám klienta, klientovy zákazníky, nastavíme si tonalitu projektu, budu zkoumat konkurenci, budu zkoumat podklady a tak dál a tak podobně. A to všechno si cením na 10 000 Kč.
Vidíte, že kromě položky 10 000 Kč mi tady naskočila tisícovka jako rezerva. To proto, že mám nastaveno, že se mi k ceně projektu automaticky připočítává rezerva ve výši 10% z celkové sumy těchto buněk. A uvidíte sami, že mi ta rezerva bude růst, jakmile budu doplňovat další položky.
Dále vím, že budu mít za úkol napsat textu v rozsahu zhruba 5 normostran. Takže sem napíšu pětku a hned mi tu skočí dalších 10 000 Kč. To proto, že ve vzorečku mám napsáno, že 1 NS je honorována 2 000 Kč.
Kromě těch 2 000 Kč x 5 mi zde skočilo ještě 2 500 Kč, což je suma, kterou chci za to, že mě klient může požádat o úpravy odevzdaných textů.
No a taky zde naskočila částka 800 Kč. To je suma za korekturu, za externí korekturu, kterou zadám spřízněnému jazykovému korektorovi, aby mi na texty dohlédl a odstranil i ty nejméně odhalitelné chyby, které člověk v rámci autorské slepoty snadno přehlédne.
Další položkou jsou metadata. Dejme tomu, že budeme psát texty pro 3 stránky – bude to malý web, který bude mít 3 unikátní URL adresy – a my k nim budeme psát také meta popisek a meta titulek a každý z nich bude honorován pětistovkou. Jsou to 3 URL adresy, takže celkem to dělá 1 500 Kč. A zase vidíte, že se mi tu automaticky mění i výše rezervy.
Tento klient si přeje, abych mu taky trošku poradil s marketingem, respektive, abych mu dal zpětnou vazbu na marketingové texty a materiály, které mi dal v rámci studia podkladů. Chce toho celkem málo, takže tady dám hodinovou konzultačku. Aby se to dobře počítalo, nastavil jsem si cenu za hodinu konzultace na 2 000 Kč.
Teď mám vyplněné základní údaje a dole vidím základní cenu projektu a vím, že tento modelový web můžu natextovat za necelých 30 000 Kč.
Pokud by vás zajímalo, jak pracuji s dalšími prvky této tabulky a jak toto vše využívám pro tvorbu variantních cenových nabídek, pro které mám ještě sofistikovanější tabulku, kde rovnou vyskakují ceny pro všechny 3 varianty, tak vám to moc rád vyzvoním v kurzu Cenotvorba pro copywritery.
Tato krátká ukázka nám pro pochopení dnešního kouzla s názvem Cenotvorbové porcování mamuta stačí. Celý fígl je totiž vlastně velmi jednoduchý. Zdánlivě neuchopitelný nebo složitý úkol (třeba nacenění tvorby textů pro web) rozložíme na jednotlivé kroky. Ty naceníme pomocí jednotkové ceny, připočteme rezervu a dostaneme cenu celého projektu.
Nejde vlastně vůbec o to, jestli to uděláte taky pomocí podobné tabulky, ani o to, jaké položky v ní budete mít. Jde o poznání, že náročnější úkoly nemáme brát jako důvod k obavám, ale jako výzvu, které se nemusíme bát.
Strach totiž míváme z neznámého, když nevíme, co nás čeká. Kolik hodin nám to zabere. Které kroky budeme muset udělat. A tak dál. Když složitosti rozsekáme do menších úkonů, které dobře známe, hned nám bude lépe. Jak se říká: Nejhorší je smrt z leknutí. Teď už víte, že lekat se není třeba.
Kdybyste chtěli vyzkoušet porcování cen v interaktivní tabulce, do popisku pod video vám dám odkaz na její zjednodušenou verzi. Upravte si ji k obrazu svému.
A pokud by vás zajímalo, jak pracuji s dalším buňkami tabulky, kterou ukazuju ve videu, tak vás zvu do mého kurzu o cenotvorbě. Projektovému naceňování je v něm věnována celá jedna lekce z patnácti. Cesta do kurzu je jednoduchá. Stačí napsat do prohlížeče třeba www.procopywritery.cz.
Ať vám porcování mamuta slouží. A hlavně! Ať se máte kouzelně!
---
Právě jste dočetli přepis video nahrávky Vychytávka pro naceňování copy projektů:
Kouzla pro copywritery můžete poslouchat také jako audio. Třeba na Spotify nebo Apple Podcast.
Pro kolegy copywritery jsou tu také mé služby:
Líbilo? Chcete mi za text poděkovat? Klidně mi napište (rád odpovím), pošlete odkaz na článek přátelům nebo mě pozvěte na virtuální konvici čaje.