Pro copywritery

pro copywritery

píše Roman Věžník

copywriter a copymentor Roman Věžník

Rozšířený mýtus: V copy se mají zmiňovat přínosy, ne vlastnosti

„Zapomeňte na vlastnosti! Pište o benefitech, přínosech, zkrátka o užitku, který vaše produkty nebo služby zákazníkům přinesou.“

Podobných rad je plný internet. Většinou jsou míněny dobře. Jenže říkají pouze A. Pojďme si doříct i Bé.

Nebezpečí podobně generalizujících pouček spočívá v tom, že se tváří jako univerzálně platné. Jako principy, kterými se má člověk řídit vždy a všude.

Juniorní copywriteři, ale i podnikatelé, kteří si píši marketingové texty sami, pak mívají tendenci brát je doslova. Jako absolutní pravidlo. A tak se v textech vyhýbají vlastnostem jako čert kříži.

Proč si tím škodí? Protože nemalá část potenciálních zákazníků potřebuje k nákupnímu rozhodnutí poznat nejen přínosy, ale taky vlastnosti.

Pomocí benefitů dokážeme většinu lidí zaujmout, přitáhnout jejich pozornost, nebo je dokonce nadchnout. Proto je naprosto v pořádku, když se v headlinech objevují přínosy.

Jenže nadchnutí k nákupu často nestačí. Obzvlášť když nejde o drobnost za pár korun. Možná čtenář právě díky vašemu headlinu objevil něco, co by se mu mohlo hodit (fáze SEE). Nejspíš za to u něj máte i plusové body. Ale rozhodně ještě není ruka v peněžence.

Když začne potenciální zákazník o nákupu skutečně přemýšlet (fáze THINK), nejspíš se poohlédne i po konkurenčních produktech a službách. A začíná porovnávání. Jakou kapacitu, rychlost, rozměr, spotřebu, výkon má podobný produkt od firem A, B a C? Ke slovu se tak dostávají vlastnosti.

Proto není dobré je z marketingových textů vymítat jako ďábla. Dá se s nimi pracovat velmi chytře. Dávat je do přehledných tabulek, provazovat je s benefity nebo je na pravém místě nechat zazářit.

Abychom jen nemlátili prázdnou teorii, podívejme se na příklady od firmy Apple – nejhodnotnější společnosti roku 2023. Právě v tomto roce představovala nový MacBook Air takto:

„Dvě ideální velikosti. Ať zvolíš 13palcový, nebo 15palcový notebook, oba modely jsou neskutečně lehké a tenké jen něco málo přes centimetr. V pohodě si tak počítač můžeš brát všude s sebou.“

Krásný příklad provázání vlastností (13 nebo 15 palců, tloušťka lehce přes cenťák) s benefity (počítač můžeš brát všude s sebou, protože je lehký a tenký), nemyslíte?

A ještě jednou Apple. Tentokrát i s obrázky. Kdyby Steve Jobs v roce 2001 uváděl iPod pomocí vlastností, rozhodně by nesklidil takový úspěch:

 

Pětigigabitový harddisk? A co jako? Naštěstí se nic takového tehdy nestalo, a tak se i po letech můžeme inspirovat u legendárního provedení:

Možná právě podobně úspěšné headliny stojí za zjednodušujícím tvrzením: V copy nepište o vlastnostech, ale o přínosech. Jasně. V nadpisu zní vlastnost nezajímavě, jak dokládá první obrázek. Proč ale někam do dalšího textu nedat třeba takovouto větičku?

„Díky 5GB harddisku máte v kapse 1 000 písní.“

Vsadil bych se, že v té době by minimálně pro geeky a technofily byla zmínka o velikosti vnitřní paměti přinejmenším stejně zajímavá jako písničkový údaj.

No a podobné milovníky technických údajů, parametrů a tabulek najdeme snad v každém oboru. Není proto lepší místo dichotomie benefity versus vlastnosti přemýšlet o jejich koexistenci, nebo ještě lépe o symbióze benefitů a vlastností?

Chcete si přečíst další článek dřív, než se tu objeví?

Rád vám ho pošlu e-mailem hned, jak ho vytvořím. Stačí vyplnit 3 políčka. 👇 

V každém e-mailu navíc najdete také citát od copy osobnosti a pošťouchnutí k zamyšlení.