Pro copywritery

pro copywritery

píše Roman Věžník

copywriter a copymentor Roman Věžník

Paretovo pravidlo v copywritingu

„Pište tak, jak mluvíte!“ hlásá rozšířená marketingová rada. Co se děje, když nějaká firma vezme tuto poučku doslova? Často se rozhodne, že ve svých textech chce znít děsně free, cool a in. Prvky takovéto tonality se pak snaží vecpat snad do každé věty. Jenže tím se z uvolněnosti stává křečovitost. A o tu nikdo nestojí. Čtenář tuplem ne. Co s tím?

I v copywritingu platí staré známé Paretovo pravidlo. V klasickém znění říká, že z pouhých 20 % úsilí dostanete až 80 % výsledků. Jak se dá tenhle princip aplikovat na copy? Snadno.

Stačí, když prvky frikulínství dáte jen na začátek textu a pak na jeho konec (to je dejme tomu těch 20 % textu). Ve zbytku si vystačíte „jen“ se srozumitelným textem. Díky neotřelému otvíráku a třebas vtipnému závěru bude celý text vyznívat jako uvolněný, vtipný nebo hravý.

Ostatně podobný princip se traduje také mezi spisovateli. Ti dílem v žertu, dílem vážně praví, že aby se kniha zalíbila kritikům, stačí dobře napsat jen úvod a závěr, protože prostředek literární kritici stejně nečtou.

My copywriteři na to ale rozhodně nespoléhejme. Srozumitelný a přímočarý prostředek je kámoš. Čtenáře jsme přitáhli nápaditým úvodem, teď je načase naservírovat mu pádné argumenty a vzbudit ty správné emoce. No a pak už zbývá „jen“ vše doťuknout úderným závěrem, který definitivně přiměje čtenáře k akci.

Chcete si přečíst další článek dřív, než se tu objeví?

Rád vám ho pošlu e-mailem hned, jak ho vytvořím. Stačí vyplnit 3 políčka. 👇 

V každém e-mailu navíc najdete také citát od copy osobnosti a pošťouchnutí k zamyšlení.