Pro copywritery

pro copywritery

píše Roman Věžník

copywriter a copymentor Roman Věžník

Výcuc z výcucu

Užili jste si víkend a znovu se vracíte ke klávesnici, abyste pokračovali v tvorbě textů pro nového klienta. Během víkendového vegetu jste ale tak trochu pozapomněli to moře požadavků, které by měly texty splňovat. Není divu. Je to přece nový klient a jeho tonalitu, marketing a dost možná ani jeho obor ještě nemáte pod kůží.

Trochu vás to vyděsí. Z klienta jste sice vytáhli spoustu podkladů a udělali si také poctivou vstupní analýzu, jenže její výstup, to je spousta stránek. Kdybyste měli všechny pročítat po každém víkendu (nebo jakékoliv jiné tvůrčí pauze), schlamstlo by vám to mrtě času. No a právě v tuto chvíli přichází na scénu výcuc z výcucu.

Ano, opravdu výcuc výcucu. Na co vymýšlet hogo fogo názvy, když tento řekne vše podstatné? Jak takový výcuc z výcucu vzniká?

Během vstupní analýzy studuju mraky podkladů. Do svého druhého mozku (poznámkové aplikace) si ale neukládám celé dokumenty, nýbrž jen důležité pasáže, citáty, myšlenky, údaje a nápady. To proto, abych už nikdy nemusel znovu procházet tu haldu dokumentů, webů nebo diskuzí a hledat v nich inspiraci nebo fakta.

Takhle vzniká první výcuc. Když je hotový, nechávám ho pár dní uležet. Materiál si pěkně sedne a zkompostuje se – hlavně v mé hlavě. Po pár dnech se pustím do pročítání výcucu. Tentokrát s virtuálním zvýrazňovačem v ruce. Nebo spíš v myši. Pomocí systému barviček si vyznačuju pasáže, které jsou fakt zásadní.

To mi pak opět šetří čas. Při tvorbě totiž skenuju už jen po zvýrazněných pasážích. Když mi nějaká padne do oka a rozhodnu se ji použít, můžu se pustit i do čtení nezvýrazněného kontext.

Ze zvýrazněných pasáží si navíc vytáhnu naprosto kruciální věci (třeba zakázaná slova, o kterých byla řeč minule) a nasypu je do samostatného souboru. Kdybych si ho vytisknul, vešel by se na jednu Áčtyřku. A to je onen výcuc z výcucu.

Co s ním? Startuju s ním každý psací den. U jednorázových zakázek nebo nových klientů si nejdřív takto připomenu, na co při tvorbě nezapomenout, na co se zaměřit a čemu se vyhnout. 

Není to mrhání času? Pro někoho snad. Já si radši během pár minut pročtu jednu stránku odrážek, než abych pak pár hodin přepisoval texty, které mi klient omlátí o hlavu, protože nesplňují, co jsme si dohodli.

Chcete si přečíst další článek dřív, než se tu objeví?

Rád vám ho pošlu e-mailem hned, jak ho vytvořím. Stačí vyplnit 3 políčka. 👇 

V každém e-mailu navíc najdete také citát od copy osobnosti a pošťouchnutí k zamyšlení.