Pro copywritery

pro copywritery

píše Roman Věžník

copywriter a copymentor Roman Věžník

Opomíjený zdroj inspirace: zákaznická hodnocení konkurentů

Než se copywriter pustí do psaní, měl by dobře poznat nejen klienta, ale taky jeho konkurenci. To je známá věc. Přesto ji ne každý marketingový textař dělá. A když už ji dělá, často zapomíná na hodně užitečný zdroj poznání a inspirace – veřejně dostupná hodnocení nebo recenze, které o konkurenci napsali její zákazníci.

Najdete je velmi snadno. Stačí zadat do vyhledávače název konkurenta. Na Googlu na vás rovnou vykoukne počet hvězdiček, které si firma u zákazníků vysloužila. To je samo o sobě nepodstatné. Marketingové poklady se skrývají až v dílčích recenzích. Hlavně těch negativních.

Jasně, inspirativní může být i to, když se dozvíte, co zákazníci na konkurentovi oceňují. Jenže daleko větší příležitosti přinášejí slova nespokojených zákazníků. Nebo jste snad nikdy při čtení recenzí neměli na jazyku zvolání typu: „Tohle fakt dělají? To by si můj klient nedovolil.“ Nebo „Tohle fakt nedělají? To je u mého klienta samozřejmost.

Možná právě tyhle samozřejmosti ve skutečnosti tak samozřejmé nejsou. Proč je tedy pořádně neprodat v textech? Díky tomu zvýšíte šanci, že vašemu klientovi přilákáte nespokojené zákazníky konkurentů.

A ta šance roste s četností negativních ohlasů podobného typu. Když si na nějakou věc stěžuje jediný zákazník, možná je to jen prachobyčejný potížista. Takové stesky nejspíš můžete přejít bez povšimnutí. Pokud se ale stížnosti na dané téma kupí, je to jasný signál pro vás.

Když se váš klient k dané problematice staví vzorově, nechejte tuhle informaci v textech pořádně zazářit. Že to dělá podobně špatně jako konkurence? Dejte mu vědět, že se to lidem nelíbí. Dost možná si to kvůli provozní slepotě vůbec neuvědomuje a rád vše napraví. A vy to pak prodáte v textech.

Při hledání recenzí vyzkoušejte víc zdrojů. Hodnocení najdete třeba i v mapách. Je dobré omrknout nejen ty celosvětové (nejvíc recenzí najdete na Google mapách), ale i ty národní (třeba mapy.cz). Anebo do vyhledávače za název firmy připište slova jako „recenze“, „zkušenosti“ nebo „hodnocení“. Podobně můžete prolustrovat taky diskuze v oborových skupinách na sociálních sítích nebo specializovaných serverech.

Chcete si přečíst další článek dřív, než se tu objeví?

Rád vám ho pošlu e-mailem hned, jak ho vytvořím. Stačí vyplnit 3 políčka. 👇 

V každém e-mailu navíc najdete také citát od copy osobnosti a pošťouchnutí k zamyšlení.