Je celkem fuk, jestli chystám kompletní texty pro web, vytvářím kampaň na sociální média nebo „jen“ tvořím textík pro váš newsletter. Moje metoda je většinou stejná. Ověřená. Začíná od píky a plodí rajské fíky. Vím, že pouhá snůška líbivých vět nestačí. Poznám vaše záměry, vcítím se do kůže vašich zákazníků a nové texty se nepozorovaně vkradou do jejich myslí. Jak kouzlím na tvářích klientů spokojený úsměv?
Ne že bych dal na první pohled. Z toho jsem už dávno vyrostl. Stejně jako z maturitního saka. Ale někdy prostě už na úvodní schůzce tušíte, že to nebude to pravé win-winové. A tak tu a tam spolupráci ukončím, aniž by začala. Kulantní soráč možná nejdřív zamrzí, ale většinou ušetří oboustranné skřípění zubů. Stejně tak nemusím ani já sednout klientovi. Nehroutím se z toho. Tak nemlčte jako dudek a v klidu to na mě vybalte.
Ne Ameriku, ale váš byznys. Abych mohl vykouzlit texty, ze kterých budete skákat radostí, potřebuji se na svět podívat vašima očima. A tak naslouchám, pozoruji a vyzvídám. Dělám si poznámky. I když mi nejde o známky, ale o pochopení vašich vizí, strategií, cílů, přání a snů.
Cestou do prvního patra copy věže jsem poznal váš úhel pohledu. Teď je na čase pod lupou či mikroskopem probádat objektivní fakta, tvrdou řeč čísel, konkurenci a taky poznat touhy, názory a trable vašich klientů. Jenom tak budu moci vytáhnout z klobouku texty, které nebudou pouze líbivé, ale také úspěšné.
Bim bam. Nazrál čas zavřít se do kouzelnické copy komnaty. Cestou do ní jsem
nelapal po dechu, ale po všem, co potřebuji k tomu, abych na sebe hodil ten správný
hábit.
Jako ten, kdo kouzlí (se) slovy, jsem totiž mistr převleků. Ne, neměním kabáty jen
tak ze zbabělosti, nenavlékám po bitvě dres vítězů, nepřetvařuju se. Jen se snažím vcítit do kůže klientů
a klientů mých klientů. Díky tomu pak můžu tvořit texty,
které jdou na ruku jejich přáním a potřebám.
Postup zahrnuje taky odstup. To, co v den stvoření ohromuje svou genialitou, se po
pár dnech může jevit jako přešlap, nebo rovnou pěkná trapárna. Proto nechávám
texty odležet. U plánovaných postů na sociální sítě zrají slova a věty třeba jen
hodiny. Kvalitní webový copywriting si ale žádá zrání alespoň v řádech dnů. Pak
člověk nejednou vidí, co neviděl, ačkoliv je to do očí bijící. Díky odstupu texty
vyladím a vydám na milost klientovi.
A když mě zákazník ve své zpětné vazbě jen neplácá bez výhrad po rameni? Přichází
druhá fáze ladění. A pak případně další. A další. Až…
Až si konečně řeknete: Bingo. Super. Pecka. Cool. Bomba. Fajn. Best. Nebo tak něco. Prostě až budete skákat radostí nad texty, které jsem vám snesl ze špičky copywriterské věže, mohlo by se zdát, že je hotovo. Jenže…
Jenže předáním textů, ze kterých skáčete radostí, to pro mě nekončí. Neberu kramle, sotva mi proplatíte fakturu. Rád si ohlídám, že pečlivě poskládaná písmenka se na vašem webu objeví správně i poté, co je ošéfoval kodér nebo plnič obsahu v CéeMeSku. Jindy zase rád helfnu s vyhodnocováním úspěšnosti textů, pomůžu s testováním a navrhnu úpravy. Prostě v tom lítám s vámi.