Těší mě, že je o moje texty stále větší zájem. A budu ještě radši, když na ně brzy bude vyloženě tlačenice. Lidově tlačenka. Možná kvůli tomuhle přání se stává, že si mě někteří poptávající nejspíš pletou s řezníkem. Pomocí e-mailu naběhnou ke mně do krámu, neztrácejí čas ve frontě a už ode dveří halekají: „Kilo a půl předního webcopy, 20 deka SEO škvarků a plátek libovýho sloganu! Skočím si naproti do sekáče pro nějakou slušivou Facebook stránku s desetitisícovkou fans, tak mi to zatím nachystejte.” Uf! Prodělá na přístupu včera bylo pozdě někdo víc než klient? Může opravdový copywriter sekat texty jak Baťa cvičky? Dá se napsat špičkové copy na web za den? Krátká verze: ne; sotva; nikdy. Delší verze uvnitř.
I když na textech pro nějaký malý web dělám „jen“ 10 hodin, rozhodně je nemám hotové za dva dny. Z čistě ekonomického hlediska by samozřejmě i pro mě byl nejlepší model ráno si plácneme a zítra odpoledne posílám hotové dílo společně s fakturou. Ale tenhle přístup by zplodil dost utrpení. Utrpěla by kvalita. Proto bych trpěl taky já, klient i jeho zákazníci. Na počkání dostanete párek v rohlíku, coffee to go nebo nový klíč od domu. Ale kvalitní copywriting fakt ne. Když zůstaneme u našeho modelového příkladu s malým webem, počítejte s tím, že se těch 10 hodin čisté práce roztáhne aspoň do 10 dnů.
A každá z nich má v procesu psaní své pevné místo. Jak z hlediska pořadí, tak z hlediska nezbytnosti. Když stavíte dům, taky přece nezačínáte střechou a nevykašlete se na rozvody. Fáze tvorby jsem popsal na svém webu.
Plynulá návaznost některých fází copywritingu je samozřejmě možná a někdy i žádoucí. Proces psaní ale také lemují milníky, které jasně signalizují, že teď by rozdělané dílo potřebovalo nechat odležet, aby si vše hezky sedlo. Když třeba spojím analýzu s prvotním chrlením nápadů, je to v pořádku. Ale zrozené nápady si pak nechávám v hlavě krapet rozležet, a hned se s nimi nehrnu do systematického psaní. To je, jako byste začali stavět obvodové zdi bezprostředně potom, co odjel mix, který vám vylil základovou desku.
I když kopík zrovna nepíše, vaši zakázku má někde v hlavě zasunutou pořád. A třebaže na ni cíleně nemyslí, tu a tam se mu zcela spontánně vynoří myšlenka, která se časem ukáže jako přelomová, skvělá nebo rovnou geniální. Při jejím zrodu copywriter něžně nelaskal klávesnici, ale zrovna svíral rýč, čistil si mysl při sportu nebo tělo při trůnění. Čas tedy, milí poptávající, hraje pro vás.
Kopík má k vlastním textům vztah jako k vlastním dětem. Považuje je za dokonalé a krásné. Až po letech si při prohlížení fotek potomků říká: „No, ta naše žaba byla tenkrát celkem šeredka, a taková krasavice z ní vyrostla!” Je nad klávesnici jasné, že texty pro web nebudu nechávat uležet roky. Ale dva tři dny zrání jim prospějí vždy. Ideální odstup získá copywriter přes víkend, během kterého si vyčistí hlavu. Pak spatří své dílo bez růžových brýlí, najednou uvidí chyby a většinou se vynoří i pár nápadů na vylepšení.
Když kopíkovi teče do bot, možná zvládne pár dnů psát jako ďas. Ale dlouhodobé přetěžování vede tak akorát k pekelnému vyhoření. Proto rozumný copywriter zakázky pečlivě plánuje a na kvalitní psaní si vyhradí „jen“ pár hodin denně. Řekněme maximálně tři až čtyři. Po zbytek dne se nefláká, ale študuje, ouřaduje, marketinguje...
Teď snad, milí poptávající, už víte, že čas je váš spojenec. Ve vlastním zájmu proto na copywriting nespěchejte, ale raději si svůj projekt pečlivě naplánujte. Vždyť pro nový web se nerozhodujete ze dne na den. Spousta kopíků ocení, když jim napíšete, že za 3 měsíce budete potřebovat texty. Pokud nemají kalendář narvaný na rok dopředu, uvítají, že už teď vědí, že budou mít práci i za takovou dobu. A třeba jako poděkování za včasnou rezervaci nabídnou menší slevu.
Jenže čtvrt roku dopředu dnes plánují jen hodně poučení klienti. Kdybych byl aspoň středně poučeným zákazníkem, texty pro malý web bych poptával minimálně měsíc před vysněným termínem odevzdání. Dobří copywriteři totiž nedostatkem práce netrpí, a byla by tak spíše náhoda, kdyby vám řekli, že se do díla pustí hned. Ale výjimky (potvrzující pravidlo o vytíženosti kvalitních copywriterů) můžou nastat i z jiného důvodu. Třeba já si pracovní kalendář plním jen asi na 80 % (O tomhle principu píše Robert Vlach v knize Na volné noze.). Nechávám si tak prostor na velmi zajímavou zakázku. Vím, že když nepřijde, nebudu živořit. Ale když se objeví, můžu ji s chutí přijmout, protože na ní bude radost pracovat.
Na závěr drobný příklad toho, že trpělivost fakt přináší růže. Dost poptávajících a klientů mi píše nebo říká, že se jim líbí můj web. Potěšení je na mé straně. Jenže málokdo ví, že jsem na něm začal makat v září 2016 a spustil ho „až“ letos v březnu. Dlouhá doba? Možná. Ale evidentně se vyplatila.
Líbilo? Chcete mi za text poděkovat? Klidně mi napište (rád odpovím), pošlete odkaz na článek přátelům nebo mě pozvěte na virtuální konvici čaje.