Jak drahý je levný copywriter?
15. 8. 2023
Siri to přelouská za 15 minut. A vy?

Jak drahý je levný copywriter

Levný copywriter je jako nezateplený barák. Když si ho pořizujete, jásáte nad cenou. Ale už po první faktuře za provozní náklady budete slzet. A nejspíš ne štěstím. Proč?

Pan Kopyto se živí copywritingem 5 let a účtuje si 1 000 Kč za hodinu. Pan Slohovka nabízí psaní textů prvním rokem a za hodinu si bere 500 Kč.

Oba dostali za úkol vytvořit blogový článek o rozsahu 2 až 3 normostrany. Výsledek? Pan Kopyto nad tvorbou strávil 3 hodiny a poslal fakturu na 3 000 Kč. Kolega Slohovka tvořil 5 hodin a fakturoval 2 500 Kč.

„No tak! Jako zadavatel pořád ušetřím pětikilo, když si najmu levnějšího copywritera,“ říkáte si možná.

Neušetříte. Zatímco nad textem pana Kopyta skáčete radostí a nemusíte v něm upravovat ani čárku, při pohledu na Slohovkův výtvor se o vás pokoušejí mrákoty. Vůbec nepochopil hlavní benefity vašeho produktu, psal pro úplně jinou cílovku a seknul se i v tonalitě. Navíc v jeho textu vidíte pravopisné chyby i vy, a to jste z diktátů nosili kule.

Ušetřené pětikilo draze vykoupí čas a energie, které propálíte vleklou komunikací, opakovaným připomínkováním a nekonečným laděním textů. Navíc vás to vše nejspíš bude stát aspoň žejdlík nervů. A možná stejně nakonec naznáte, že bude nejlepší, když Slohovkův výtvor spláchnete do vécka a zadáte ho znova někomu zkušenějšímu. Proto znovu opakuju:

Levný copywriter je jako nezateplený barák.

Jasně. Dům si můžete zateplit a juniora vést k mistrovství. To vše beru. Jen je dobré nenalhávat si, že sázkou na nezateplený barák nebo na levného copywritera ušetříte ranec. Opak totiž bývá pravdou.

Vodění za ručičku draze zaplatíte

Kolik stojí hodina vaší práce? Nebo jinak: Když budete zaučovat a vychovávat levného copywritera, o kolik peněz přijdete? Během toho, co budete novice vodit za ručičku, se nemůžete věnovat své obvyklé práci – zákazníkům, investorům, obchodníkům… Prostě tomu, co vám vydělává.

Nejspíš tak přicházíte o (deseti)tisíce. Každou hodinu. Vyplatí se vám to? Netuším. Chcete to? Možná jo. Občas se totiž i mezi copywritery z levného kraje skrývá skutečný poklad.

Hledání jehly v kupce sena aneb levný nemusí být jen junior

Jo, najde se pár seniorních copywriterů, kteří píšou za juniorní ceny. Jsou sice mistři své profese, ale zdražovali naposledy asi tak za měnové reformy Marie Terezie.

Možná si říkáte, že si takového podceněného zkušeňáka najdete. OK. Ale jak ho poznáte? Vždyť podobní copywriteři nemají často ani svůj web, anebo na něj roky nesáhli. O tvorbě blogu, stránky s referencemi nebo ukázkami práce nemůže být ani řeč.

Když při výběru sáhnete vedle, budete nejen úpět nad výsledkem, ale navíc vaše pátrání po levném matadorovi začne znova. Pokud nechcete strávit mládí hledáním jehly v kupce sena, nejspíš se nakonec rádi poohlédnete po „drahém“ copywriterovi. Proč se vám to vyplatí?

Výhody „drahého“ copywritera

  1. Ví, na co se ptát a kde co zjistit. Nemusíte ho vodit za ručičku. Prolustruje konkurenci, prošmejdí oborové diskuze a hlavně: pořádně vyzpovídá vás a případně i vaše zákazníky. Sám se zkrátka postará o to, aby dostal vše, co pro vytvoření kvalitních textů potřebuje. A možná budete zírat, jaké perly z vás vytáhne. ↓

  2. Objeví skryté poklady. Nikdo nezná vaše podnikání tak dobře jako vy. Zároveň ale nikdo není zatížen provozní slepotou tolik jako vy. To, co považujete za samozřejmé, nezajímavé, to, co jste kdysi utrousili a už dávno zapomněli, může ukrývat základ skvělého sloganu, nezpochybnitelného USP nebo fanfárového názvu pro nový výrobek. Dobrý copywriter se do podkladů ponoří opravdu pořádně a z nánosů textového bahna vyloví skutečné perly.

  3. Upozorní vás na nedodělky, na chyby i na příležitosti. Při poctivém studování podkladů si zkušené oko „drahého“ copywritera všimne problémů i nevyužitých šancí. A protože je to zkušeňák, zmerčí toho fakt hodně. Když budete chtít, rád se s vámi o vše podělí.

  4. Má vyladěné procesy a checklisty. Díky nim pracuje velmi efektivně. Tvorba mu zabere podstatně méně času a výsledky jsou velmi kvalitní. Díky checklistům nezapomene na nic důležitého a chyby zkrouhne na minimum nebo rovnou odevzdá naprosto bezchybné texty. Třeba i proto, že si sám najímá korektora.

  5. Pečuje o sebe. Dobře totiž ví, že bez odpočaté hlavy dobré copy nevytvoří. Proto nedělá ve dne v noci, o víkendech i o svátcích. To už si odbyl v juniorních časech, kdy musel do klávesnice bušit jako o život. Aby se uživil, vypsal a nabral zkušenosti. Teď dává přednost kvalitě před kvantitou. Má méně klientů, a tak může všem věnovat prime time – tu nejlepší část svého pracovního dne.

  6. Ví, jak pracovat s energií. Zkušený copywriter dobře zná své biorytmy. Dokáže si v rámci dne poskládat činnosti tak, aby ze sebe dostal co nejvíc za co nejmíň čistého času. Ví, v kterou denní dobu má nejlepší formu na psaní, kdy se má radši pustit do analýz a kdy zvládne maximálně tak odpovídat na poptávky. Dobře pozná taky to, že zrovna není ve své kůži a náročnou práci by měl pro dnešek raději odpískat. Nechce vám totiž fakturovat čas, o kterém ví, že nebyl využitý tak efektivně, jak by mohl. A i když tak přijde o jeden pracovní den, objednané texty dostanete v dohodnutém termínu. Proč? ↓

  7. Má realistické plánování. Pracovní kalendář nepěchuje k prasknutí a pracuje s rezervami. Díky tomu neslibuje nemožné, může si „dovolit“ onemocnět, a přesto odevzdává věci nejpozději včas.

  8. Fakturuje vám jen ten nejčistší pracovní čas. Zastaví stopky, když se jde po každé půlhodině intenzivního psaní na chvíli protáhnout, když mu zavolá někdo z rodiny nebo když jde na vécko. Může se to zdát jako prkotina, ale fakt chcete copywriterovi platit za to, že zrovna kálí?

  9. Nepíše vše, aby mohl být mistrem vybraných disciplín. Sledovat na 100 % trendy, novinky a změny ve všech copywriterských disciplínách se prostě nedá. Vždyť třeba algoritmy sociálních sítí se mění častěji než roční období. Dobrý copywriter se podobá dobrému doktorovi – specializuje se (a má narváno). Alergolog se přece taky nepouští do chirurgických zákroků, i když je to rovněž doktořina.

  10. Neseká všechny texty podle jednoho mustru. Dodržuje zásady pro tvorbu různých útvarů. Ví, že webové copy nemůže tvořit stejně jako newsletter. A ten zase napíše trochu jinak než blogový článek.

  11. Vzdělává se. Má na to totiž čas, chuť i peníze. A možná dokonce testuje marketingové teorie na vlastních projektech. To je zkušenost k nezaplacení.

  12. Nechává texty zrát. Díky tomu od nich získá odstup a spatří chyby, které kvůli autorské slepotě přehlídl. Tohle ladění textů si může dovolit, protože (jak už víme) nehoní kvantitu, ale piplá kvalitu.

  13. Vyřešil už hafo obdobných situací. To by bylo, aby pomocí analogie a fištrónu nezvládnul i tu vaši. A kdyby si přece jen nevěděl rady… ↓

  14. Ví, s kým se poradit, a nebojí se to udělat. Přátelí se oborovými kolegy, vyměňuje si s nimi zkušenosti a ví, že se na ně může s důvěrou obrátit, když se octne v úzkých. Přiznání vlastní nevědomosti nebere jako potupu, ale jako příležitost k profesnímu růstu.

  15. Dokáže sehnat levnějšího parťáka. Třeba na tvorbu tuctových popisků. A když budete chtít, vezme juniornějšího kolegu pod svá křídla a jeho tvorbu bude dozorovat.

  16. Má přesahové znalosti. Zbystří, když je ve vzduchu cítit průšvih v oblasti SEO, UX, UI, PPC, ale třeba taky právničiny, programování, typografie nebo grafiky. Zároveň si ale nehraje na mistra světa a upozorní vás na to, že v této oblasti není profíkem. Často připojí taky bonus. ↓

  17. Propojí vás s osvědčenými profesionály z dalších oborů. Má za sebou desítky či stovky projektů, na kterých spolupracoval s celou řadou specialistů z jiných oborů. Rád vám doporučí, na koho se obrátit, a komu se naopak radši vyhnout obloukem.

 

Šok z hodinovky? Děste se spíš té nízké

Lekli jste se hodinové sazby, která na vás vyskočila na webu zavedeného copywritera? Chápu. 2 000 Kč za hodinu práce může vypadat děsivě. Ale jen bez kontextu.

Nenechejte se vysokou hodinovkou odradit a raději koukněte, jestli v ceníku nejsou taky orientační částky za konkrétní typy textů (blogpost, webcopywriting, newsletter…). Kde nic tu nic? Tož se nebojte na tyhle ceny zeptat. Zkušený copywriter vám prozradí aspoň přepokládané rozpětí počtu hodin, které na vaší zakázce stráví. A když si plácnete, bude vám fakturovat maximálně do horní hranice odsouhlaseného odhadu.

Copywriter, který používá pokročilejší metody cenotvorby, vám rovnou řekne na korunu přesnou cenu za celý projekt, anebo pro vás dokonce vytvoří variantní nabídku. Z té si pak dokáže vybrat jak člověk s menším rozpočtem, tak milovník VIP péče.

A hlavně nezapomínejte na to, že částka na faktuře od levného a od drahého copywritera se nemusí moc lišit. Zato rozdíly v kvalitě, celkovém přínosu pro váš byznys a pocitů ze spolupráce můžou být obrovské. Ostatně – obojí jste viděli na srovnání práce, kterou odvedli pánové Kopyto a Slohovka.

Hodinovka zkrátka klame tělem. Děsit byste se ale měli leda tak těch podezřele nízkých. Levný copywriter totiž bývá k nezaplacení. Občas doslova.

 

Bacha na vychcánky a oběti DéKáčka

Jasně! Cena vždycky není zárukou kvality. Ale většinou jo. Proč? Ani ten největší podfukář nemůže svou neschopnost schovávat za vysokou cenu dlouhodobě. Dřív nebo později se rozkřikne, že je zadarmo drahej. A skončí. S vysokou cenovkou, s copywritingem, anebo s obojím.

Jak se podobným vyčůránkům nebo obětem DéKáčka vyhnout? Vyhlídnuté copywritery si vždycky dobře prolustrujte. Sondujte, jaké mají zkušenosti, projeďte si jejich komentáře v oborových diskuzích, mrkněte na jejich socsítě, ověřte si reference, požádejte je o ukázky předchozí práce, hoďte si jejich jména do Googlu. Anebo se prostě zeptejte kolegů, kamarádů či známých, jestli s tím či oním copywriterem nemají nějaké zkušenosti nebo o něm aspoň něco neslyšeli.

Nechoďte s kanónem na vrabce

Rozjíždíte rodinnou firmu a sháníte někoho, kdo by vám psal posty na socsítě? Copywriter s hodinovkou 2 litry pro vás nejspíš bude zbytečným luxusem. Když ale chcete otextovat důležitý web, vyplatí se vám na copywriterských službách neškudlit.

Proč? Protože zatímco po socsíťových postech za pár dnů neštěkne ani pes, dobrý web vám bude sloužit roky. Je to vaše vizitka a plní podobnou funkci jako výkladní skříň. A oboje přece chcete mít eňo ňuňo hned na první dobrou. Nebo snad vizitky předěláváte každý týden?

A mimochodem: není vůbec špatné spolupracovat hned s několika copywritery. Juniora nasadíte na psaní tuctových popisků do e-shopu, medior vám ošéfuje sociální sítě a senior vykouzlí texty na váš web.

A co AI copywriting?

Možná si říkáte, že než abyste se drbali s nějakými copywritery, zadáte textařské úkoly AI. Robot přece nesmlouvá, je k dispozici 24/7 a stojí jen pár babek.

Klíďo to zkuste. Kdo ale vytvoří detailní a komplexní zadání, ve kterém popíše všechny vaše vize, přednosti, USP? Kdo přesně nadefinuje cílovou skupinu a tonalitu? A kdo pak bude všechny ty výstupy AI kontrolovat, upravovat nebo zadávat k opětovnému zpracování?

Nejlíp uděláte, když se obrátíte na copywritera, který s AI už pracuje. Copywritera, který AI nebere jako samospásný generátor všech „svých“ textů, ale jako jeden z mnoha nástrojů, pomocí kterých dokáže tvořit efektivněji a kvalitněji. No a konečně copywritera, který myslí taky na ochranu vašich dat i vašeho know-how a nenacpe vaše po(d)klady do chřtánu veřejných AI chatbotů.

Potřebujete vůbec copywritera?

Možná ve skutečnosti nesháníte copywritera, ale copyeditora. A třeba by vám stačil i korektor. Nebo dokonce student, který vám napíše pár info textů. S copywritingem sice nebudou mít nic společného, ale výsledek vám může posloužit přesně tak, jak potřebujete.

A možná ve skutečnosti ani sami nevíte, co chcete, protože netušíte, jak se od sebe přístupy a výstupy zmíněných profíků liší. Dolejte si kafe, čaj nebo štamprdle, rád vám to vyslepičím v dalším článku. Jo, a můžete si ho vychutnat i v audioverzi namluvené profi interpretem. Zadáčo. Chcete? Nate!

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?