Milej zlatej č. 1: Gaussova křivka v percepci copywritingu
31. 1. 2021
Siri to zhltne za 17 minut. A vy?

Milej zlatej #1: Gaussova křivka v percepci copywritingu

Milej zlatej,

právě čteš elektronickej dopis, kterej píšeš sám sobě. Buď vod tý dobroty a dovol, abych ti připomněl proč: Seš unavenej z pilování každičkýho slovíčka, jak to děláš v práci nebo v ofiko věcech typu blog, Přepišme.to a Copyhubky. Prostě si chceš textově trochu zaskotačit a nebejt při tom svázanej konvencema, pravidlama a vobavama.

Tohle je jen a jen tvůj plac. Nemusíš se v něm bát dělat chyby. Nemusíš řešit názory vostatních. Píšeš sám sobě. Tak si piš, jak chceš. Jak ti huba narostla. Nebo spíš, jak ti prsty vyťukávaj vobsah tvý hlavy do klávesnice. 

Každej měsíc si takhle sesumíruješ věci, co se ti stran copywritingu, psaní a volnonožkování honily v kebuli. Vono se ti to časem bude hodit. A kdyby ne, tak na to sere pes. Dobrý je už jen to, že to hodíš na papír, páč si tím protříbíš myšlenky.

Tak, milej zlatej, v lednus mudrcíroval vo tomhle.

Gaussova křivka v percepci copywritingu


Agenturní kopík, kterej píše pro weby s vobří návštěvností, zjistí úspěšnost svejch textů snadno. Má na to totiž většinou celý voddělení analytickejch hlav pomazanejch. Jak ale má kvalitu svejch textů poznat kopík živnostníček, kterej píše pro další maličký živnostníčky či milý pidi firmičky, ve kterejch ani kolikrát nemaj nasazenou žádnou analytiku?
 
Jasný, jedno hodnocení dostane vod klioše. Ale co se líbí tvýmu kliošovi, to se nutně nemusí setkat s pozitivním vohlasem u jeho kliošů. Takže? Takže kdyby sis tohle lejstro nepsal jen sám pro sebe, mohl by ses zeptat, jak to viděj vostatní sólo kopíci. Takhle můžeš mudrcírovat akorát tak sám se sebou. Co tě napadá?

Můžeš svý dílo ukázat spřátelenejm duším. Vopravdový kamarádi ti dycky po pravdě řeknou, jak si stojíš. Řeknou ti i to, žes napsal sranec. Jen to zabalej do voňavějších slov. Jenže vopravdový přátele taky nechceš votravovat s každým svým textovým pšoukem.

Tak jak teda? Celkem fakčí, když svůj výtvor postneš veřejně do světa. Na blog, na socky… Málokdo na tohle ale má koule. Všiml sis, že skoro nikdo na netu neukáže nic konkrétního ze svý copy tvorby? Všude vidíš jen logo hogo fogo firem, ale co přesně pro ně týpek či týpková napsali, to se nedozvíš. Ty na to gule máš, i když tě za ně vobčas pak někdo nepěkně potahá.

Dobrý no, takže to dáš na socky, nasadíš na hlavu helmu, aby ti srance některejch diskutujících nenatekly až do nosu, a dál? Chvilu počkej a pak reakce vyhodnoť. Udělej si čáru, doleva vynes počet hejtů jedný kategorie, doprava vynes počet hejtů druhý kategorie a doprostřed vynes počty člobrdů, kterejm se tvý texty zdaj dobrý. Pak ty hodnoty propoj do křivky. Její tvar ti řekne, jak na tom seš. Prostě trochu zprzněná Gaussova křivka. Používals ju dřív jako učitelskej – jen na spodní lince byly známky vod jedničky do pětky. 

Vysmátej můžeš bejt, když ti vykreslí něco takovýho:

Nějak takhlenc ti vyšly reakce na poslední Přepišme.to. Cirka stovka pozitivních lajků a komentů. Proti tomu jedna levicová extrémistka (ta ti vyčítá, že je to moc marketingový a málo lidský) a její tři sympatizanti na jedný straně a jeden pravicovej extrémista (ten ti vyčítá, že je to moc lidský a málo marketingový) a jeho tři spolufajťáci na straně druhý. Ač, ačkoliv, třebaže, přestože, i když tě ty hejty mrzely (imunitu vůči sračkám musíš fuckt ještě posílit), vlastně ti ukázaly, že je vše v cajku. Víš jak. Sám přece píšeš na svým webu, že není kopík ten, aby se líbil všem. 

 

Pokud se ale začne ten hrb moc hejbat k pravýmu či levýmu konci, máš problém:

 

Sáms to teda ještě nezažil, ale znáš to z pseudo diskuzí na fejsu. Jakmile to pod postem hejtama jen čvachtá, sám pak většinou uznáváš, že ta textovina, kterou tam chuděra hejtovanej nahodil, je fuckt špatná.

Tož asi tak. Hele a před hejtama se vobrň, ale buď za ně rád (těžký, viď?). Kdyby totiž začly posouvat hrb gaussovky ze středu kamsi do trapu, měl bys nad tím minimálně zastříhat ušiskama.

 

Výcucky ze čtiva

Opilec a lampa

Přiznávám, že výzkum je agenturami a jejich klienty často zneužíván. Mají jej ve zvyku používat jako důkaz toho, že mají pravdu. Používají výzkum jako opilec lampu pouličního osvětelní – ne jako zdroj světla, ale jako oporu.

-- David Ogilvy: O reklamě


Skvělej příměr! A nemusí jít jenom vo výzkum, žáno? Podobný riziko hrozí třeba taky u percepce copywritingu podle gaussovky. ;-) Takže je dost dobře možný, že celá tahlencta teorie je klasickým příkladem toho, čemu hlavy pomazaný říkají konfirmační zkreslení. Já bych klidně zůstal u prostýho pojmenování: přání je otcem myšlenky. No, dáme týhle čerstvě vylíhnutý teorii čas a uvidí se. 

 


První věta každýho copy má jediný účel 

The sole purpose of the first sentence in an advertisement is to get you to read the second sentence.

-- Joseph Sugarman: The Adweek Copywriting Handbook.


A druhá věta má za úkol přimět vás přečíst větu třetí a ta zase čtvrtou. Geniálně lapidární rada, jak psát dobrý copy. Zdá se to jako samozřejmost, ale zas tak zřejmý to ve skutečnosti není.

Sugarman taky říká, že první věta má bejt fuckt krátká a jednoduchá. Proč? Páč jí čtenář bude rozumět, má ji hnedlenc přečtenou a může jít na další. Sugarman dává do placu třebas tyhlety příklady prvních vět:

  • Losing weight is not easy.
  • It's you against a computer.
  • It's easy.
  • It had to happen.
  • Hats off to IBM.
Jako na pochopení principu dobrý. Jen třebas u tý první věty by šlo diskutovat vo tom, jestli tlusťoch, kterej chce zhubnout, chce slyšet, že to není lehký.
 

Záporákov v copy
Vo záporu v reklamě se celkem strhla diskuze v jedný FB skupině. Dobře toho využil Šén a střelhbitě vo tom ukuchtil blogpost Být negativní je někdy pozitivní. Mimo jiný v něm ukazuje 10 slavnejch reklam, který jsou založený na negaci. Mrkněte. Mě z celýho článku zaujala nejvíc pasáž, ve který vo záporu není ani prdík:

Náplní marketingu a reklamy ale je především předávání informací – o produktu, službě nebo firmě. Cílem je předat tyto informace natolik srozumitelně a přesvědčivě, že ve čtenáři zažehnou jiskru zájmu, či dokonce touhy (vlastnit produkt, využít službu, obchodovat s firmou). 

-- Pavel Šenkapoun: Být negativní je někdy pozitivní – 10 slavných kampaní, které řekly NE!


To je zase další věc, která má bejt kopíkovi jasná jako facka. Jenže vono je vobčas dobrý si tyhle banality připomínat. Hlavně v okamžiku, kdy se pisálci opájí vlastní genialitou a frkají do textu kreativitu pro kreativitu.
 



Proč vůbec psát (třeba elektronický lejstra sobě samýmu)

7. You don’t need ideas to write, you need to write to find ideas.

17. Writing is the rare skill that makes you better at everything you do.

40. You’ll never be able to predict which things you write are going to be home runs so take a lot of swings.

-- Josh Spector: 40 One-Sentence Writing Tips


K tomu asi není co dodat. Snad jen to, že Josh sesumíroval víc podobnejch čtyřicítek na různý témata, který taky stojí za přelouskání.

 

Wifikundace

Design Mode – Když chceš nějakýmu kliošovi ukázat, jak by tvůj textovej zlepšovák vypadal přímo na jeho webu, s tímhle udělátkem je to fuckt brnkačka. Najedeš na kliošův webís, v prohlížeči zapneš doplněk Design Mode a normálka můžeš upravovat texty, jako bys nebyl na webu, ale v texťáku. Pak to všechno blejskneš, pošleš kliošovi a seš za kouzelníka. Tuhle wifikundaci už teda používáš leta, ale v lednus ju ukázal v Byznys kruhu a osazenstvo ju neznalo a s gustem lajkovalo.
 



Jednoznakovky.cz – Tohle už v lednu aspiruje na wifikundaci celýho roku! Doteď jsi v kódu svejch webovek votrocky sázel entitu   všude tam, kdes chtěl mít nedělitelný mezery (což je hlavně u jednoznakovejch předkožek a spojek). Děsně tě to nebavilo a ničilo. Teď vezmeš celej text, práskneš ho na www.jednoznakovky.cz, ťukneš na tlačítko a máš to hotovo za nanosekundu.

Jak vypadá vejsledek? Když nasázíš text do tohodle elektronickýho Emila napřímo, tak se nějaký to véčko určo zobrazí vosamoceně na konci řádku: v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli. 

Teď to projedeš appkou a ani jedna předkožka v by se neměla utrůnit na konci řádku: v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli v zádeli.
  
Appka toho umí mnohem víc, ale tohle je peckoidní! Za konec ručního mordování s entitou   vděčím Šáchovcovi, kterej postoval tip na ňu na fejsu Na volné noze.
 



Email Profi – Kdo chce mejlovou schránku na vlastní doméně (třebas takovouhle: [email protected]), vůbec nemusí řešit nějaký hostingy atakdále. Stačí mít svou doménu a hupsnout na www.emailprofi.cz.

I tuhle fajnovou službičku využívám dlouho. Ale furt se vobjevujou nový a nový lidi, který ju neznaj. Naposledy to bylo teď v lednu, kdy jsem kámošce ušetřil skoro 7 litrů ročně. Tolik totiž platila svýmu známýmu za vedení e-mailů na vlastní .eu doméně. Řekl jsem jí, ať si za dvě stovky koupí .cz doménu a že to je celá její roční investice do mejlování na vlastní doméně.

Se celkem divím, že to lidi nedělaj. Kolikrát vidím na autě třebas www.supersluzby.cz, ale pod tím kontakt na [email protected]. Za stejný prachy by přitom měli daleko hezčejší e-mail [email protected].
 

V lednus vytvořil

Copyhubky # 27 – Po čase tě zase práskla do vočí cedulka, která potřebovala hned upravit. Autor při její tvorbě totiž stál na blbý straně prodejního pultu a nedíval se na věc z pohledu zákazníka.

Webís textovýho auditu – Teda né, že bys ho vytvořil v lednu. Tos jen doladil to, na čems makal vod podzima, a pustil to do světa. Velkou radost jsi měl hlavně z toho, že sis celej webís sakumprásk nakuchtil sám.

 

Tož, milej zlatej!

Užívej života plnejma douškama a za měsíc si zase nezapoměň sesumírovat, vo čems mudrcíroval v únoru. A kdybys chtěl, aby tyhlencty tvý cancy přece jen chodily ještě někomu dalšímu, pošli ho semhlenc.

Že bys sám byl happy jak dva grepy, kdyby ti tohle psaní taky chodilo? Stačí se upsat tutaj. 👇

 

 

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?