Výcucky ze čtiva
Opilec a lampa
Přiznávám, že výzkum je agenturami a jejich klienty často zneužíván. Mají jej ve zvyku používat jako důkaz toho, že mají pravdu. Používají výzkum jako opilec lampu pouličního osvětelní – ne jako zdroj světla, ale jako oporu.
-- David Ogilvy: O reklamě
Skvělej příměr! A nemusí jít jenom vo výzkum, žáno? Podobný riziko hrozí třeba taky u percepce copywritingu podle gaussovky. ;-) Takže je dost dobře možný, že celá tahlencta teorie je klasickým příkladem toho, čemu hlavy pomazaný říkají konfirmační zkreslení. Já bych klidně zůstal u prostýho pojmenování: přání je otcem myšlenky. No, dáme týhle čerstvě vylíhnutý teorii čas a uvidí se.
První věta každýho copy má jediný účel
The sole purpose of the first sentence in an advertisement is to get you to read the second sentence.
-- Joseph Sugarman: The Adweek Copywriting Handbook.
A druhá věta má za úkol přimět vás přečíst větu třetí a ta zase čtvrtou. Geniálně lapidární rada, jak psát dobrý copy. Zdá se to jako samozřejmost, ale zas tak zřejmý to ve skutečnosti není.
Sugarman taky říká, že první věta má bejt fuckt krátká a jednoduchá. Proč? Páč jí čtenář bude rozumět, má ji hnedlenc přečtenou a může jít na další. Sugarman dává do placu třebas tyhlety příklady prvních vět:
- Losing weight is not easy.
- It's you against a computer.
- It's easy.
- It had to happen.
- Hats off to IBM.
Jako na pochopení principu dobrý. Jen třebas u tý první věty by šlo diskutovat vo tom, jestli tlusťoch, kterej chce zhubnout, chce slyšet, že to není lehký.
Záporákov v copy Vo záporu v reklamě se celkem strhla diskuze v jedný FB skupině. Dobře toho využil Šén a střelhbitě vo tom ukuchtil blogpost Být negativní je někdy pozitivní. Mimo jiný v něm ukazuje 10 slavnejch reklam, který jsou založený na negaci. Mrkněte. Mě z celýho článku zaujala nejvíc pasáž, ve který vo záporu není ani prdík:
Náplní marketingu a reklamy ale je především předávání informací – o produktu, službě nebo firmě. Cílem je předat tyto informace natolik srozumitelně a přesvědčivě, že ve čtenáři zažehnou jiskru zájmu, či dokonce touhy (vlastnit produkt, využít službu, obchodovat s firmou).
-- Pavel Šenkapoun: Být negativní je někdy pozitivní – 10 slavných kampaní, které řekly NE!
To je zase další věc, která má bejt kopíkovi jasná jako facka. Jenže vono je vobčas dobrý si tyhle banality připomínat. Hlavně v okamžiku, kdy se pisálci opájí vlastní genialitou a frkají do textu kreativitu pro kreativitu.
Proč vůbec psát (třeba elektronický lejstra sobě samýmu)
7. You don’t need ideas to write, you need to write to find ideas.
17. Writing is the rare skill that makes you better at everything you do.
40. You’ll never be able to predict which things you write are going to be home runs so take a lot of swings.
-- Josh Spector: 40 One-Sentence Writing Tips
K tomu asi není co dodat. Snad jen to, že Josh sesumíroval víc podobnejch čtyřicítek na různý témata, který taky stojí za přelouskání.
|