Výcucky ze čtiva
Vo zkracování Vod říjnovýho setkání Copypátečníků ve štatlu mi v kebuli šrotuje jedna Kavkáčova hláška. Pamatuju si ju ňák takhlenc:
Většina knih by měla bejt článek. Většina článků by měla bejt tweet. A většina tweetů by neměla existovat.
Prej to řek někdo známej a možná to řek trochu jinak. Ale já si z toho vodnes tohlencto. A zdá se mi to dost dobrý. Shodou vokolností jsem na tohle téma v říjenci čet taky článek How writing less could make you happier. V něm se sice voslavuje zkracování, ale sympatický je, že tvrdí taky tohlenc:
It’s not necessarily the case that half of everything you write is crap. You often have to go through a process to create a great result. But, by paring down the articles you write, you may encourage more of your readers to get to the bottom of the page. Which is, after all, the aim of sharing written messages.
~ Lucas North: How writing less could make you happier
Trochu mi to všecko připomíná známou Pascalovu vomluvu: „Promiň mi ten dlouhý dopis, ale neměl jsem čas napsat krátký.“ A ta mi zase evokuje moje vnímání rozdílu mezi klasickým blogpostem (dlouhej dopis) a dobrým webcopy (krátkej dopis).
Přesahový znalosti kopíků do dalších markeťáckejch disciplín
Podle jedný kolegyňky má copy nejblíž k UX. Dodává k tomu:
Díky znalosti zásad použitelnosti webu a zákonitostí toho, jak lidé čtou a vnímají informace na různých kanálech, by měl copywriter umět nejen napsat, ale celkově nadesignovat své copy tak, aby bylo krátké/dlouhé tak akorát, sedělo svou náladou do celého designu a nenutilo uživatele přemýšlet. Rychle a bezbolestně ho dovedlo k akci nebo hledaným informacím a třeba při tom i pobavilo nebo zahřálo u srdíčka.
~ Anna Sálová: Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co se nejvíc vyplatí?
Tož napsané je to dobře. Vo tom žádná. Jen bych to teda nebral jako možný přesah, ale jako nutnou podmínku dobrýho copywritingu.
|