Výcucky ze čtiva a dalších mudroserů
Kavkáčovo newsletterový best of
Hrajte si, měňte se. Newsletter je vaše pískoviště a je jen na vás, jaké bábovičky si na něm uplácáte. Ve svém newsletteru můžete jakkoliv experimentovat – třeba s frekvencí posílání (nevyhovuje vám měsíční, zkuste týdenní, nebo se pořádně odvázejte a posílejte denní, o krok zpět se můžete vrátit kdykoliv), délkou (přidávejte nebo ubírejte sekce podle libosti), obsahem a jeho formou (může to být seznam odkazů, dlouhý článek na jedno téma, výpisky z knih, tipy na zajímavé nástroje apod.). Zkrátka je úplně fuk, jak bude newsletter vypadat – to jediné, co nesmíte nikdy porušit, je nepsaná dohoda s čtenáři: ať už poskládáte jakýkoliv newsletter, vždy musí přinášet odběratelům nějakou hodnotu.
-- Martin Kavka: 5 rad, jak přemýšlet o newsletterech
Aby tý kavkárny nebylo málo, přidávám link na Mártyho pětici rad ke psaní ňůsletrů. Fuckt mrkněte i na čtyry zbejvající. Dozvíte se v nich, třebas proč máte bejt rádi za každýho vodhlášenýho nečtenáře (tahle rada poslouží líp než piksla antidepresiv) nebo proč máte hodit bobek na zdlouhavý vybírání mejlovacích nástrojů a radši hned začít psát.
Nebudu nic zastírat. Byl to právě Kavkáčův newsletter vo newsletterech, kterej mi vloni nasadil newsletterovýho brouka do hlavy. I proto bych s Martinem děsně rád někdy spáchal další Fofrhovor právě vo newsletterech. Ale to až nebudu newsletterový tele, ale aspoň roční bejček.
4 (copy) péčka
A third famous formula is the 4 P’s: Picture, Promise, Prove, Push. The copywriter creates a picture of what the product can do for the reader, promises the picture will come true if the reader buys the product, proves what the product has done for others, and pushes for immediate action.
-- Robert W. Bly: The Copywriter's Handbook: A Step-By-Step Guide To Writing Copy That Sells
Všude samá operní AIDA. Jako je to prima zjednodušení pro začátečníky, vo tom žádná. Ale není to jediná kůl copy formule na světě. 4 péčka, který jsem vobjevil v must-read příručce Boba Blye, se mi zdaj promakanější a výstižnější. Vždyť jen první péčko (Promise) podle mě zahrnuje minimálně půlku AIDY (Attention a Interest, ale dovedu si představit, že už v tom vobrazu aspoň nastartuju i Desire).
Vysoce citlivý copywriting
Je to dar. Když s tím umíte pracovat. Dokážete pomáhat druhejm, vcítit se do nich, vnímáte ze světa mnohem víc než většina lidí kolem. O to je váš život bohatší. Pro společnost jste přínosem, vycítíte hodně věcí mnohem dřív, najdete lepší cestu, dřív cítíte varovný signály. Intuitivně cítíte, co a jak se má udělat.
-- Alice Kavková: Jsem citlivka. Jakej dar máte vy?
Závidíte člobrdům, který patřej do nějaký skupinky se sexy nálepkou typu ADHD, 30 pod 30 nebo LGBT? Chtěli byste taky nějaký socio voznačení? Nekvaltujte. Já až letos zjistil, že do jednoho soc. úkazu patřím taky. Tady je můj coming out: Jsem HSP! Highly sensitive person.
Je to dar (když s ním umíte nakládat) i prokletí (když nevíte, jak s tím nakládat). Trápil jsem svý tělo i duši dýl než komunisti české země. Letos v lednu tomu ale odzvonilo a začala má sametová revoluce. Díky článku Alice Kavkový a konzultaci s Andreou Grigerovou mi docvaklo, že do HSP klubu patřím taky. Teď makám na tom, aby to byl víc dar než prokletí.
Dobrý no a jak to souvisí s copy? Víc, než si myslíš. Díky tomuhlenctomu daru se dokážu náramně vcejtit do kůže svejch kliošů a jejich zákazníků. To mi výbordelně pomáhá třebas při výběru tonality, vobjevování USP a v dalších textovánkách. Asi i proto pak skoro žádnej můj klioš nechce vodevzdaný texty upravovat. Vlezl jsem mu do kebule, podíval se na svět jeho vočima a hodil to na papír.
|