Copyhubky č. 7 – Naučte automat psát hezky česky | Přepišme.to
12. 2. 2020
Siri to slupne za 6 minut. A vy?

Naučte automat psát hezky česky

Vloni na podzim jsem v Brně sháněl příjemné místo, kde bych mohl efektivně strávit 5 hodin před začátkem šifrovací hry TMOU. Startovalo se nedaleko Moravské zemské knihovny, a tak jsem zavzpomínal na studentské časy a po 15 letech se v MZK opět zaregistroval.

O týden později mě cesty znovu zavedly do Brna, a proto jsem si v knihovně objednal k prezenčnímu studiu titul Jóga mezi e-maily. Velmi brzy mi přišla zpráva, že si knížku už můžu vyzvednout. Když jsem e-mail otevřel, v hlavě mi bleskla otázka: Kde jinde než v knihovně bych měl očekávat, že texty mají štábní kulturu a neobsahují chyby?

Automaticky generovaná zpráva z MZK

Co v textu nejvíc pokulhává?

1. Nejednotnost v (ne)používání diakritiky. Ano, všiml jsem si, že je zprava generovana automaticky. Jenže taky dobře vím, že dnes už není žádný problém naučit tyhle poštovní automaty hezky česky se vším všudy. A kdyby to opravdu, ale opravdu nešlo? Pak bych aspoň vše sjednotil a zrušil bych diakritiku také u proměnných, které se tahají z databáze (jméno čtenáře, místo vyzvednutí, název knihy).

2. Nejednotné psaní velkého/malého písmene na začátcích osobních a přivlastňovacích zájmen. Ale o tom jsem už psal v 5. dílu Copyhubek. Pro jistotu raději uvedu, že v případě MZK se jedná o pasáže je pro vas pripravena a bude na Vase jmeno ulozena.

3. Pravopis. Chyb tu opravdu není málo (chybějící čárka za oslovením a na konci vložené věty, chybějící písmeno ve slově patro, chybějící mezery v pasáži humanitních věd/4.patr nebo naopak mezera navíc mezi slovy ulozena po).

4. Informační přehlcení. Opravdu potřebuje čtenář v úvodu zprávy text Oznameni o objednane publikaci, když něco podobného už četl v předmětu e-mailu? Skutečně je nezbytné mu připomínat dnešní datum, číslo průkazu nebo jeho jméno? A není lepší vypustit oznámení Toto je automaticky generovana zprava a text raději napsat tak, aby nebylo poznat, že jej dával dohromady automat?

Ladit by se toho dalo pochopitelně daleko víc. A opravdu se to vyplatí. Je totiž dobré uvědomit si, že jakmile jednou pořádně otextujete šablonu automaticky generovaných e-mailů, SMS nebo alertů, okamžitě změníte uživatelský zážitek velkému počtu lidí.

Možná jste na podobné „detaily“ neměli čas při rozjezdu podnikání, ale když už váš byznys šlape, udělejte si revizi veškeré (polo)automatické komunikace, která odchází z vašich systémů k lidem. Když něco podobného ladím pro své klienty, nechám si vytvořit testovací účty všech úrovní. Pak procházím jejich online aplikace a modeluju veškeré možné situace. Během toho pročítám hlášky, e-maily i SMS a navrhuju jejich vylepšení.

Testování se vyplácí ale také při tvorbě newsletterů. Než odešlu ostrou verzi, nechám si poslat testovací náhled. Někdy dokonce opakovaně. Kdo nezkusil, neuvěří, kolik zlepšováků vás napadne, když vidíte svůj výtvor v e-mailové schránce, nikoliv jen v rozhraní programu na tvorbu newsletterů.

Ale vraťme se k e-mailu z MZK a zkusme ho přepsat. Když zachováme původní Tone of Voice, opravíme chyby, doplníme diakritiku a vypustíme pár zbytečností, mohl by text vypadat třeba takto:

Automaticky generovaný text trumfne většinu Čechů. Jen ho to musíte naučit.

 

Sám za sebe ale můžu říct, že by mi v informačním e-mailu stačilo o dost méně údajů o knize. Vždyť jsem si ji objednal sotva před hodinou, takže dobře vím, oč běží. E-mail by pak mohl mít takovouto podobu:

Řekněte jen tolik, kolik je opravdu potřeba.

 

Možná to ale vědátoři mají jinak a potřebují kompletní údaje. Třeba mi o tom některý z nich napíše svůj pohled.

A mimochodem – registraci do MZK moc doporučuju. Za dvě stovky jsem na rok získal mimo jiné „coworkingový plac“ v Brně, online přístup k desítkám českých i zahraničních periodik (a to i z domova) a taky samozřejmě možnost listovat ve 4 milionech knih.

Pár připíchnutých rad z dnešních Copyhubek

✓ Když to jde, pište automatické e-maily s diakritikou.

✓ Občas udělejte revizi automaticky generovaných zpráv.

✓ Newslettery si nejdřív pošlete sami sobě.

 

Chcete taky psát lepší texty? Naučím vás to! 👇

🎩 Copyosvětovna = školení copywritingu + textařský workshop

Žádná univerzální prezentace, ale vybalancovaná dávka teorie a praxe založená výhradně na vašich textech.

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?