Naštval vás zákazník, poptávající nebo kolega? Hlavně klid. A odstup. Když totiž budete reagovat hned, většinou řeknete nebo napíšete něco, čeho pak budete litovat. A navíc si v afektu kolikrát nevšimnete chyb, které jste při zatmění mysli vytvořili. Výsledné sdělení pak může vypadat jako cedule na toaletě jedné vysočinské eL-Dé-eNky:
Domnívám se sice, že za perličkou v podobě zkratky VC nestojí rozzuření, nýbrž neznalost, ale to teď nechme být. Tuto ceduli jsem do Copyhubek vybral z úplně jiného důvodu. Je vzorovým příkladem pasivní agresivity v textu. A taky jasně ukazuje, že pasivní agresivita nic neřeší. Co si člověk, který se na takto ozdobené toaletě ocitne poprvé, má ze sdělení Toto VC neslouží jenom vám !!! vzít k srdci?
Pisatel jistě nechtěl upozornit návštěvníka s plným močovým měchýřem (nebo jinou konečnou stanicí jeho útrob), že se nenachází doma, nýbrž na toaletě LDN. O skutečné motivaci můžeme jen spekulovat, ale hodně nám napovídá další část sdělení. Autora cedulky nejspíš trápilo, že (v době úklidu?) často nalézal WC zaplněné nevábným obsahem. Podle zmíněných instrukcí se můžeme také domnívat, že za tím nestálo hulvátství návštěvníků, ale spíše dosti neobvyklý splachovací systém.
Ten jsem opravdu nikde jinde neviděl a vlastně se ani moc nedivím, že bez instruktážní cedulky lidé opouštěli toaletu, aniž by po sobě spláchli. V tomto světle se zdá úvodní věta naprosto zbytečná, protože jádrem sdělení je něco úplně jiného. Pokud bychom chtěli být co nejstručnější, cedulka by mohla vypadat takto:
Cože? Copywriter a použije trpný rod? Ale jistě. On si ten copywriter totiž myslí, že v některých situacích je trpný rod lepší. Na této cedulce mi sedí rozhodně lépe než původní imperativ sp(l)achujte. Mohl bych sice použít třeba formulaci Splachujte prosím…, jenže tady jde o instrukce, ne o převýchovu.
Pokud bych ale věděl, že část lidí nechává záchod zaneřáděný úmyslně, místo původní věty bych použil souvětí, které jsem kdysi kdesi zahlédl:
No, a kdybych byl osvíceným vedoucím LDN, který dobře ví, že splachovací systém není ideální, ale na nový bohužel v rozpočtu LDN nejsou peníze, zkusil bych připojit ještě jedno souvětí:
Co si odnést z dnešních Copyhubek?
✓ Můžete být stokrát naštvaní na chování zákazníků, ale (pasivní) agresivita vám nic dobrého nepřinese.
✓ Trpný rod je někdy vhodnější než rod činný.
✓ Když nebudete svůj problém tutlat, možná se objeví dobrá duše, která vám pomůže.
🎩 Copyosvětovna = školení copywritingu + textařský workshop pro firmy.
✍️ Rozbor textů – Zjistíme, kde je zakopaný pes. Ukážeme si zlepšováky. A třeba i něco společně přepíšeme.
Líbilo? Chcete mi za text poděkovat? Klidně mi napište (rád odpovím), pošlete odkaz na článek přátelům nebo mě pozvěte na virtuální konvici čaje.