Na Českou poštu slyším snad jen samé nadávání. Ne vždy se dá platit kartou, doručuje pomalu, automaticky vhazuje oznámení o zásilce do schránky, aniž by zkusila aspoň zazvonit… Tyhle nářky mají jedno společné. Píšou je lidé z Prahy nebo z větších měst. V Hrotovicích (vesnice, která si hraje na město) tomu je právě naopak. Česká pošta u nás funguje daleko lépe než jiné doručovací společnosti. Možná je to tím, že se tu lidé s pošťačkami znají. Ale pár věcí by se na službách České pošty vylepšit určitě dalo. Patří mezi ně třeba informační SMS:
V tom aby se prase vyznalo. Když člověk přijde na poštu a u přepážky po něm chtějí kód pro vyzvednutí, má co dělat, aby ho v té nepřehledné záplavě čísel co nejrychleji našel. A co víc! Koukám do historie SMS zpráv od České pošty a snad ani v jednom případě nebyl tento kód na stejném místě. Jednou je úplně na začátku, jindy v předposlední větě a v naší ukázce pro změnu zcela na konci zprávy.
Jak psát lepší info SMS? Dobrou inspirací můžou být zprávy ze Zásilkovny:
Líbí se mi, že každý údaj začíná na samostatném řádku. Ve zprávě se díky tomu daleko lépe orientuje. Vůbec mi nevadí, že SMS nezačíná pozdravem. Jednak to je informační zpráva a jednak chápu, že se firmy chtějí vejít do limitu 160 znaků, aby nemusely zbytečně platit víc.
Když jsem zkoušel zprávu přepisovat, přemýšlel jsem také o tom, co vše by měla obsahovat, a rovněž o pořadí informací. Uvažoval jsem takto:
Tyto svoje úvahy jsem přetavil v text, který jsem naťukal do SMS brány jednoho mého klienta, a nechal si zprávu poslat na své číslo, abych viděl, jak by SMS vypadala ve skutečnosti (Podtržené údaje vyhodnotil mobil jako datum a nabízí mi přidání nové události do kalendáře a další akce.):
Mohl bych samozřejmě ladit „nadpis“ zprávy (Vyzvedněte si zásilku, Máme pro vás zásilku…), ale o to v dnešních Copyhubkách nejde. Chtěl jsem v nich ukázat spíše to, že i u textace „hloupé“ SMS se vyplatí přemýšlet jako člověk, kterému má zpráva sloužit. Samozřejmě, že kdyby nás na přemýšlení bylo víc, dáme dohromady ještě lepší verzi. Spojí se totiž naše zkušenosti a pohledy. Možná se protnou alespoň v komentářích pod článkem.
Díky, že jste si zobli. A kdybyste o dalších Copyhubkách chtěli vědět dřív, než se objeví veřejně, stačí říct.
🎩 Copyosvětovna = Školení copywritingu + textařský workshop pro firmy.
✍️ Rozbor textů – Zjistíme, kde je zakopaný pes. Ukážeme si zlepšováky. A třeba i něco společně přepíšeme.
Líbilo? Chcete mi za text poděkovat? Klidně mi napište (rád odpovím), pošlete odkaz na článek přátelům nebo mě pozvěte na virtuální konvici čaje.