Copyhubky č. 9 – Nezapomněli jste přepnout tonalitu? | Přepišme.to
26. 2. 2020
Siri to slupne za 4 minuty. A vy?

Nezapomněli jste přepnout tonalitu?

Když mi přijde e-mail od třídní učitelky mé desetileté dcery, často si během čtení připadám jako žáček, který musí vše odkývat a hlavně bez diskuzí splnit:

Jak si připadáte při čtení tohoto e-mailu?

 

Buďme nad věcí a nepitvejme se v drobných chybách. Zaměřme se jen na tonalitu textu – tedy na tón, kterým je zpráva napsaná. Chápu, že paní učitelka může s tímto strohým udílením pokynů slavit úspěch u čtvrťáčků. Jenže i rodič, který se v maximální možné míře bránil vzdělání, prolezl aspoň na druhý stupeň základní školy. A to už je úplně jiné publikum. Nebo si snad myslíte, že stejná tonalita bude fungovat na prvňáčka i deváťáka?

Nepatřím k sílící odnoži rodičů, kteří vyžadují zacházení v rukavičkách, ale myslím, že drobnou úpravu tonality by ocenili i někteří drsňáci. Osobně bych e-mail napsal třeba takto:

 

Drobná změna tonality rodiče jistě potěší

 

Jak souvisí e-mail od učitelky s copywritingem? Je na něm krásně vidět to, co bych zdlouhavě vysvětloval na marketingových textech.

Pro několik firem píšu nejen texty, které cílí na zákazníky, ale tvořím také sdělení pro zaměstnance a externí spolupracovníky. I když při tom pracuju pořád pro tu samou společnost, musím při psaní střídat minimálně 3 různé tonality (zákazník, zaměstnanec, spolupracovník).

Pokud člověk funguje v nějakém koloběhu práce už dost dlouho, je pro něj často velmi těžké z něj aspoň myšlenkově vystoupit a podívat se na tonalitu svých zpráv s nadhledem. Copywriteři a další markeťáci si můžou vzít na pomoc například persony. Běžní smrtelníci si pak vystačí třeba s post-it lístečkem na svém monitoru, na který napíšou otázku: Nezapomněl jsi přepnout tonalitu? ;-)

Závěrem mi dovolte pár upřesňujících poznámek, abych nebyl za školského rejpala:

✓ Oceňuju snahu paní učitelky, že nenechá děti ve štychu a důležité věci pojistí i tím, že je připomene také rodičům.

✓ Dcera je z paní učitelky už 4 roky nadšená a my se ženou proti ní nic nemáme.

✓ Sám jsem se učením 11 let živil, takže vím, jak nevděčná a náročná je to práce. ;-)

Chcete taky psát lepší texty? Naučím vás to! 👇

🎩 Copyosvětovna = školení copywritingu + textařský workshop pro firmy.

✍️ Rozbor textů – Zjistíme, kde je zakopaný pes. Ukážeme si zlepšováky. A třeba i něco společně přepíšeme.

Až copy věž zase něco vyzvoní, dejte mi vědět na
Co dalšího vyzvonila copy věž?