Vás, Vaši, Vám, Vám, Vaše. Pět podobných zájmen v textu, který by se vešel na tři řádky, to je na můj vkus moc:
Nejsem nekritickým zastáncem dogmatického pravidla, že opakovat slova blízko za sebou se prostě nemá. Vždyť pak bychom museli považovat plno jazykových, zejména básnických prostředků za chyby. Ale je potřeba rozlišovat funkční použití opakování (anafora, epanastrofa…) a stylistickou neobratnost. Zpráva od OZP patří do druhé kategorie. Přitom by stačilo jen pár drobných úprav:
Co vše úprava přinese?
✓ Výrazně zmenšíme počet zájmen.
✓ Vynecháme nepotřebné modální sloveso chtít.
✓ Odstraníme zbytečná slova na účet (Kam jinam by peníze měly přijít?).
✓ Celkově tak zprávu zkrátíme a zpřehledníme.
Kdyby nám vadilo, že se v kratičkém textu dvakrát opakuje přivlastňovací zájmeno Váš, můžeme upravovat dál. Stačí spojit poděkování s informací a jedno přivlastňovací zájmeno nahradit zájmenem osobním (Vám):
Každé Copyhubky se primárně zaměřují na jeden problém, ale při přepisování původních textů je většinou dobré odstranit i další nešvary. V dnešním dílu jsem chtěl ukázat hlavně to, jak se dá vyhnout vysoké koncentraci osobních a přivlastňovacích zájmen. Kdybych ale měl jít hlouběji, stálo by ještě za zvážení třeba to, zda také nenahradit úřednické až knižní vyjádření obdržet platbu například spojením přijmout platbu nebo se této konstrukci zcela vyhnout:
Když narazím na nějaký textařský problém, přemýšlím nejen o tom, jak ho vyřešit, ale občas se také zamýšlím nad tím, jak k němu mohlo dojít. V případě zprávy od OZP mohla za přesycením textu zájmeny stát přílišná snaha o dodržení poučky, že při copywritingu je dobré obracet se na čtenáře, oslovovat jej, zatahovat ho „do děje“.
Možná se pak tvůrcům také zalíbila vysoká koncentrace velkých „V“, jejichž používání se pokládá za projev úcty. Jenže všeho moc škodí. A platí to i o uctivosti.
🎩 Copyosvětovna = školení copywritingu + textařský workshop pro firmy.
✍️ Rozbor textů – Zjistíme, kde je zakopaný pes. Ukážeme si zlepšováky. A třeba i něco společně přepíšeme.
Líbilo? Chcete mi za text poděkovat? Klidně mi napište (rád odpovím), pošlete odkaz na článek přátelům nebo mě pozvěte na virtuální konvici čaje.