Dobrá reklama mě nepřivádí k závisti a zlobě, ale vzbuzuje ve mně upřímnou radost. Kolikrát se přistihnu, že si v duchu zamumlám: „Ty jo, to je fakt dobrej nápad.“ Vzápětí vylovím z kapsy mobil nebo stisknu klávesovou zkratku pro printscreen, abych si onen inspirativní kousek marketingu uložil na časy, kdy se o mě pokoušejí kreativní mrákoty. Věrní čtenáři už vědí, že řeč je o takzvaném inspirovníku. Ti pozorní pak tuší, že v následujících řádcích splním slib a ukážu příklady inspirativních kousků, které mi v něm uvízly. Máte recht. Tak pojďme na to!
Jenže co konkrétně ukázat, když úlovků je na jeden článek příliš? Nejlepší bude komentovaný výběr. Nečekejte ale žádné best of. Už minule jsem psal, že mnohdy si ukládám jinak průměrné reklamy, které ale stojí na dobrém nápadu, připomínají mi osvědčená doporučení nebo mně ukázaly nový možný směr uvažování. Ale dost šedé teorie, vrhněme se na barevnou praxi. Tady je 5 offline reklam, které mají podle mě něco do sebe.
Tohle reklamní sdělení Sanasportu mi připomíná, že není od věci, když z reklamy hnedka neřve KUPUJ! KUPUJ! KUPUJ! Takový reklamní kravál často úplně ignorujeme. Proč tedy nejdřív zvolna nezískat čtenářovu pozornost příběhem nebo otázkou a produkt pak nenabídnout jen tak mezi řečí?
Trik s výrazným VĚDĚLI jste, že… je možná už trochu profláklý, ale na mě zafungoval. Díky němu jsem se zvědavě pustil do dalšího čtení, abych zjistil, jak na tom se svými znalostmi jsem. Následující tři krátké řádky navíc přinášejí trojici pádných důvodů, proč běhat. A i když mě prezentovaný model obuvi nezaujal a pozornost jsem mu věnoval až v samotném závěru svého zkoumání, vím, kam se můžu obrátit v případě, že budu chtít vyměnit svá děravá mizuna za nový pár. I kdybych obchod Sanasport neznal, loga značek v zápatí reklamy mi napovídají, že bude z čeho vybírat. Tahle reklama u mě tedy uspěla minimálně v disciplíně zvyšování povědomí o značce.
Do inspirovníku si reklamy ukládám kvůli jejich světlejším stránkám. Ale když už jsem v tom pitvání, připojím i pár kritických postřehů a polemických otázek.
Dost by mě zajímalo, jestli jako zákazníci využíváte QR kódy. Já to ze zvědavosti před pár roky vyzkoušel a od té doby na mou QR čtečku v mobilu sedá digitální prach. Ke zvážení dávám taky to, jestli si neprotiřečí tvrzení nejprodávanější tréninková obuv a označení novinka. Nebo se jedná jen o novou generaci oblíbeného modelu – podobně jako třeba u VW Golf, který se už vyrábí desítky let? Nevím, asicsy mi bohužel nesedí, tak je nesleduju. ;-) Kdyby tomu ale skutečně tak bylo, proč rovnou nenapsat třeba nová generace nejprodávanější tréninkové obuvi?
Jiná verze předchozí reklamy mi zase říká, že je někdy dobré pracovat s konkrétními, uvěřitelnými čísly. Škoda jen, že reklama nebyla lépe načasovaná a vyšla v únorovém číslu časopisu Run. Být to v listopadu nebo prosinci, věřil bych ve větší úspěch – před vánočními svátky se nejedna žena pídí po tom, co by pod jehličím udělalo radost jejímu milému. V tomto ohledu je příhodné i to, že se v textu explicitně píše o mužích. Společně s označením Oblíbený tréninkový top model to ženám dává jasný návod.
Tato mužská verze reklamy vyšla o několik měsíců dříve než ženská varianta, kterou jsem rozebíral jako první. Je tedy potěšující, že autoři reklamu postupně zbavili některých chyb. Kromě zmíněných polemik, které asi sotva jednoznačně rozsoudíme, jsou v téhle verzi opravdová zaškobrtnutí – čtyřtečka místo trojtečky a také zakončení otázky tečkou místo otazníku.
A běhání do třetice. Pak už s ním dám pokoj. ;-) Ani tahle série není prodejně uřvaná. Ale uložil jsem si ji hlavně proto, že se mi líbí nápad se střídáním scenérie podle toho, jak zrovna vypadá krajina za čtenářovými okny. Kdybych v obdobném duchu tvořil sadu reklam já, nahradil bych některé obrázky tak, aby jednoznačně odpovídaly ročním obdobím. Vzhledem k tomu, že se ale jednalo o kampaň, která nebyla tvořena primárně pro český trh, ale pro globální použití, nedá se proti volbě snímků nic namítat.
O některých prvcích reklam někdy nemůžeme jednoznačně říci, že (ne)jsou správné. Občas má hlavní slovo vkus a osobní preference. Platí to i u drobnosti v tomto copy. Pokud bych chtěl za každou cenu zakončit výzvu k akci interpunkčním znaménkem, napsal bych vykřičník.
Co se týče publika, měly to první tři ukázky celkem jednoduché. Našel jsem je na stránkách časopisu o běhání. Jak to ale zaonačit, když váš produkt přímo nesouvisí s tématem média, do kterého chcete reklamu umístit? Bravurně to zvládly Ponožkovice. Tahle inzertní stránka z časopisu Lidé a Země ukazuje, jak nenásilně propojit zájmy čtenářů s reklamním produktem. Cestovatele upoutá fotka známého jihočeského zámku, dozvědí se o něm tři zajímavosti a jen tak mimochodem zjistí, že existuje jakýsi Klub Pánů z Ponožkovic. Ještě trefnější bylo zařazení podobné verze reklamy (s Pravčickou bránou) do tematického čísla věnovaného České republice.
Po reklamním kvartetu pro dolní končetiny potěším i horňáky. Přiznávám, že hravý potenciál zkratek mi unikal do doby, než mi otevřela oči tato reklama z dm. Tohle je přesně ten typ reklamy, který mně ukazuje nové možnosti práce s textem. A co bych tomuto exempláři vytkl? Na můj vkus je tu o vykřičník navíc. Ten druhý (ano, ten, co na fotce skoro není vidět) bych si odpustil.
Všech pět úlovků má taky jeden společný znak, který by bylo dobré zmínit. Jsou totiž založeny na známém doporučení, které říká, že bychom měli produkt ukazovat také při jeho používání. Na komentovaných reklamách nevidíme jen oříznuté zboží, ale boty v akci, ponožky na nohách a gel na nehtech. Mezi řádky tak můžeme číst třeba: Když se staneš členem klubu, můžeš na svých cestách s těmito originálními ponožkami dělat parádu během každého odpočinku. Milovníci Instagramu navíc hned zmerčí skvělé palivo pro svůj účet.
Tak. Já šel s kůží na trh a ukázal, kde sbírám inspiraci pro copywriting. A co vy? Pochlubíte se taky svými úlovky?
Líbilo? Chcete mi za text poděkovat? Klidně mi napište (rád odpovím), pošlete odkaz na článek přátelům nebo mě pozvěte na virtuální konvici čaje.