Inspirovník, nápadník a pochvalník. Tři pomocníci, ze kterých čerpám šťávu, když hrozí, že skončím na tvůrčím suchu. Tyhle digi zápisníčky jsem si založil v roce 2015 a průběžně je plním kvalitním matrošem, který mě později dokáže nakopnout, nebo aspoň nasměrovat. Dnes pootevřu desky prvního z nich. Inspirovník mi pomáhá k tomu, aby nevyschla studnice mé kreativity. Že by se vám taky hodil takový povolený doping? Rád vyzvoním, jak k němu přijít.
Když spatřím povedenou reklamu, kterou přivedl na svět někdo jiný, neblednu závistí, ale dvakrát se zaraduju. Super – na hladinu reklamní žumpy začíná prosakovat kvalita! Skvělé – další kapka kreativní vody do mého inspirovníku. Ukládám si do něj vše, co mě zaujme. Nemusí to být zrovna naprosto geniální reklamy, které by se měly ucházet o nápad roku. Kolikrát stačí zdánlivé obyčejnosti, jež mi v případě tvůrčího sucha ukážou cestu nebo napoví, že se dá přemýšlet taky úplně jinak, než mám ve zvyku.
Inspirovník si vedu v aplikaci OneNote. Není dokonalá, ale přestože jsem vyzkoušel řadu alternativ, už více než sedm let u mě vede. Proč?
Každý svého štěstí strůjcem. Takže rozhodně doporučuju poškádlit více aplikací a objevit svoji srdcovku. Možná se jí stane Evernote nebo Dokumenty Google. Anebo mě v komentářích ohromíte skvělým programem, o jehož existenci nemám ani tucha.
Z monitoru přenáším dobré tvůrčí počiny pomocí již zmíněného pluginu pro Chrome nebo prostřednictvím printscreenu. Jak ale zachytávám inspiraci z analogového světa? Jen málokdy si poutavou reklamu z tiskovin naskenuju přes plnohodnotný skener. K tomu, abych osvěžil žíznící kreativitu, nepotřebuju dokonalou kvalitu fotky, ale inspirativní námět. Povedené offline reklamy proto lapám většinou pomocí foťáku na mobilu nebo prostřednictvím nějaké mobilní skenovací appky. Nemám mezi nimi jasného favorita. Nejčastěji používám Office Lens a Paper.
Office Lens má třeba tu výhodu, že v režimu Dokument dokáže vyrovnat textové pole, když máte předlohu nakřivo.
A takhle vypadá výsledek, aniž byste museli cokoliv ručně ořezávat nebo otáčet.
Pokud to není jasné přímo z uloveného materiálu, dopíšu si k němu, odkud pochází. Někdy připojím i stručnou poznámku o tom, co konkrétně mě zaujalo. Ale to jen v případě, že úlovek nabízí více inspirace a při zběžném procházení bych mohl některou přehlédnout.
Aby nedošlo k nějaký mejlce: Inspirovník rozhodně neslouží k tomu, abych bezhlavě přejímal nebo otrocky napodoboval nápady druhých. Jeho skutečný účel snad dostatečně proklamuje už jeho název. Když zrovna prodělávám povšechnou krizičku a copywriting mi zrovna nejde od klávesnice nebo se o mě pokouší KOPR, jen tak si v inspirovníku zalistuju (A často taky v nápadníku a pochvalníku. Ale o nich někdy příště.). Nejednou mi toto ledabylé okukování cizích nápadů rozžhavilo kreativní vlákno v hlavě. Jindy pádím do inspirovníku na jistotu. Vzpomenu si totiž, že jsem si do něj uložil dobré řešení situace, kterou se právě zabývám. A jen hlupák se neučí od úspěšných kolegů.
Co konkrétního mi v inspirovníku uvízlo? Zvu vás na malou degustaci.
Líbilo? Chcete mi za text poděkovat? Klidně mi napište (rád odpovím), pošlete odkaz na článek přátelům nebo mě pozvěte na virtuální konvici čaje.